Jaka powinna być dobrze zaprojektowana szkoła?

Przede wszystkim funkcjonalna i praktyczna. Ma zapewniać dobrą przestrzeń do nauki oraz łatwe, pozbawione barier poruszanie się po niej. Powinna być wielofunkcyjna i elastyczna, aby jej przestrzeń można było dopasować do różnych potrzeb i działań.

Architektura szkoły powinna zapewniać uczniom i uczennicom bezpieczeństwo oraz wpływać na ich dobre samopoczucie. Budynek szkolny sam w sobie jest też pomocą dydaktyczną i spełnia zadania edukacyjne. Jego projekt i realizacja uczą kompozycji, proporcji, relacji przestrzennych, doboru barw.

Równie ważną częścią szkoły jest otaczająca ją przestrzeń. Ważne, aby zapewniała uczniom codzienny kontakt z przyrodą, który jest potrzebny do ich prawidłowego rozwoju.

 

fotografia: Kompleks oświatowo-sportowy w Baranowie, projekt: New Architekci, fot. Maciej Lulko

Zdjęcie główne  - Jaka powinna być dobrze zaprojektowana szkoła?
Zamknij rozwijaną treść

ESTETYKA

Cała szkoła jest lekcją plastyki, która na długo kształtuje nasze wybory estetyczne. W szkole spędzamy bowiem sporą część życia. Wyniesione z niej doświadczenia wpływają na to, jak później postrzegamy i kształtujemy otaczającą nas przestrzeń. Budynek szkolny może być też ważną lekcją architektury.

KOLOR

Kolory mają duży wpływ na pracę naszego umysłu i towarzyszące nam emocje:

  • odcienie jasne działają pobudzająco, przyciągają wzrok i sprzyjają skupieniu,
  • barwy nasycone działają agresywnie i stosuje się je w miejscach służących do wyładowania nagromadzonej energii, np. na korytarzu szkolnym,
  • ciepłe barwy pobudzają, a zimne uspokajają,
  • odpowiedni odcień zieleni sprzyja wypoczynkowi i odprężeniu,
  • barwy mocno przyciemnione działają przytłaczająco,
  • brak kontrastu działa nużąco i usypiająco,
  • zbyt duży kontrast drażni, wyprowadza z równowagi.

Ważne, aby stosować je w sposób przemyślany. Właściwie dobrane barwy służą bowiem zdrowiu psychicznemu i poczuciu bezpieczeństwa.

EKOLOGIA

Budynek szkoły może być ważną lekcją ekologii dla uczniów i uczennic. Jeśli w szkole zastosuje się rozwiązania przyjazne środowisku, będzie ona dawać dobry przykład, uczyć, jak oszczędzać wodę i energię czy sortować śmieci. Zamontowane w widocznych miejscach wskaźniki jakości powietrza czy mierniki poziomu hałasu dodatkowo uwrażliwiają na kwestie ekologiczne.

HAŁAS

Budynki szkolne są szczególnie narażone na hałas i pogłos. Wszyscy wiemy, jak głośno może być na szkolnym korytarzu w czasie przerwy. Ten hałas można porównać do autostrady pełnej rozpędzonych ciężarówek. Projektowanie ciszy staje się coraz pilniejszym zadaniem dla architektek i architektów, szczególnie że wiemy coraz więcej o szkodliwości hałasu. Cisza za to pomaga poprawić wyniki nauki, zmniejszyć stres i wpływa zbawiennie na zdrowie psychiczne.

O odpowiednie rozchodzenie się dźwięku można zadbać już na etapie projektowania szkoły. Unika się wtedy gładkich, równoległych ścian czy płaskich i długich przestrzeni, które potęgują hałasy. Dostępnych jest też wiele rozwiązań, które pozwalają zredukować hałas, jak pianki akustyczne czy panele dźwiękochłonne. Co ważne, są to materiały coraz bardziej przystępne cenowo. Rozwiązania te można wykorzystać zarówno w przypadku budowy nowych obiektów, jak i modernizacji tych już istniejących.

21 / 32
Jaka powinna być dobrze zaprojektowana szkoła?